کد مطلب:20493
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:6
آيا قرآن كريم به يكباره در شب قدر نازل شده است و يا به صورت تدريجي و در طول بيست و سه سال ؟
در اين باره كه آيا قرآن يكباره نازل شده يا به تدريج , آيات قرآن متفاوت است . برخي آيات بر نزول دفعي قرآن در يك شب و در يك زمان خاص دلالت دارد و برخي ديگر از تدريجي بودن نزول قرآن حكايت مي كند.
از جمله آياتي كه بر دفعي بودن نزول قرآن دلالت مي كند اين آيات است :
ـ انّا انزلناه في ليلة القدر;(1) ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم ;
ـ شهر رمضان الذي انزل فيه القرآن ;(2) ماه رمضاني كه قرآن در آن ماه نازل شد;
ـ انا انزلناه في ليلة مباركة;(3) قرآن را در شب مبارك نازل كرديم .
اما آياتي كه به نزول تدريحي دلالت مي كند, عبارتند از:
كافران مي گويند: چرا قرآن يك باره نازل نمي شود;
ـ و قرآناً فرقناه لتقرأه علي الناس علي مكث ; قرآن را تدريجاً و جدا جدا نازل كرديم تا با طمأنينه و آرامش برمردم تلاوت نمايي .
بنابراين , بعضي آيات بر نزول دفعي قرآن و بعضي ديگر بر نزول تدريجي دلالت دارند, جمع بين اين دو چگونه است ؟ در پاسخ به اين گفته اند:
1 قرآن در شب قدر به يكباره از لوح محفوظ به آسمان دنيا نازل شد و پس از آن به مدت 23سال به تدريج توسط جبرئيل بر قلب مطهر پيامبر6فرود آمد.
2 در شب قدر هر سال آياتي كه در طول آن سال بر پيامبر6نازل مي شده يكباره بر پيامبر6نازل مي شد;
3 اين كه خداوند مي فرمايد در ماه رمضان و يا در شب قدر قرآن را نازل كرديم , مراد نزول دفعي نيست , بلكه آغاز نزول است . آغاز نزول در ماه رمضان و در شب قدر و يا شب مبارك بود;
4 قرآن يكباره بر فرشتگان نازل شد و آنان قرآن را در بيست قسمت بر جبرييل فرود آوردند و جبرييل هم به مدت بيست سال بر پيامبر6نازل كرد.
اكثر قرآن پژوهان متأخر نظر اوّل را پذيرفته اند و گفته اند: قرآن در ابتدا به صورت اجمالي و دفعي بر قلب پيامبر6نازل شده و سپس به صورت تدريجي . آيهء اوّل سورهء هود هم اين احتمال را تقويت مي كند, مي فرمايد:كتاب احكمت آياته ثم فصلت عن لدُن حكيم خبير; قرآن آياتش نخست به طور منسجم و پيوسته و سپس فصل به فصل و قطعه قطعه از سوي حكيمي خبير نازل شده است .(4)
(پـاورقي 1.قدر (97 آيهء 1
(پـاورقي 2.بقره (2 آيهء 185
(پـاورقي 3.دخان (44 آيهء 3
(پـاورقي 4.اقتباس از: محسين اسماعيلي , كليات علوم قرآن , ص 26به بعد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.